Monday, June 29, 2015

Bila Tiba Waktu Itu - Nur Liyana Jaafar

Bila Tiba - Ungu

Saat tiba nafas di ujung hela
Mata tinggi tak sanggup bicara
Mulut terkunci tanpa suara
Bila tiba saat berganti dunia
Alam yang sangat jauh berbeda
Siapkah kita menjawab semua
Pertanyaan

Bila nafas akhir berhenti sudah
Jatung hatipun tak berdaya
Hanya menangis tanpa suara

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

--------------------------------------------------------------------

dah seminggu lebih entry ni aku biarkan tak publish, tak juga mampu habiskan apa yang nak aku tulis.

Aku kenal Nur Liyana Jaafar semasa rombongan meminangnya pada tahun 2014 di Muar, Johor.  Perkenalan dengan bang cik, anak buah aku sejak 2011 insyaallah akan sampai ke jinjang pelamin pada tahun depan.  Namun kita merancang, Allah yang menentukan.

16 Jun, kami menerima berita sedih bila Liyana terlibat dalam kemalangan di lebuhraya MEX.  Kawan2 aku yg datang kerja dr KL ramai yg bercerita perihal kemalangan antara motor yang dibawa oleh seorg wanita melanggar kereta yg berhenti di lorong kecemasan.  Sungguh aku tak sangka, wanita berkenaan adalah Liyana. 
Semasa dibantu pengguna2 jalan raya Liyana sempat maklumkan no tel bang cik dan rakan sekerja.  Namun akhirnya dia pergi menemui penciptanya di tempat kemalangan.  Aku sukakan dia pertama kali aku jumpa dia dan keluarganya.  Sgt lembut dan tingkah laku menyenangkan. Kami mmg teruja menanti majlis perkahwinan mereka thn depan.

Abg cik masih menjalani latihan di TUDM Alor Setar.  Hari yg sama sepatutnya bang cik ada ujian penerbangan solo.  Dapat aku bayangkan perasaan dia bila mendapat panggilan dr org yg tak dikenali memaklumkan bakal isterinya telah tiada. 

 Aku dan abah ke Hospital Serdang. Abg Jai dan Suhaimi juga ada. Alhamdullilah urusan jenazah sgt cepat dan mudah.  Post motem hanya 1 jam sahaja, terus dimandikan, dikapan, disembahyangkan dan dibawa pulang ke Johor dan dikebumikan pada jam 5 pm.  Sungguh aku tak boleh nak bayangkan perasaan ibu bapanya ... anak yang disayang telah pergi dan tak kembali lagi.

Aku berkesempatan memandikan jenazahnya.  Wajahnya sgt tenang, seperti org yg tidur. Badannya lembut seperti masih bernafas.  Dia seorang yang sangat baik, akhlak dan budi pekerti terpuji juga seorang yg taat pada agama.  tempatnya insyaallah di kalangan org2 beriman di sana.

Untuk bang cik, maksu doakan agar diberi kekuatan dan terus bersemangat menamatkan latihan yang hanya tinggal beberapa bulan saja lagi.   Semoga bang cik berjaya menjadi rekrut terbaik sama seperti di UPNM dahulu.

Tempat terakhir yg abadi untuk kita semua

.... kita milik Allah, suatu hari nanti kita juga akan menemui pencipta kita ... masanya akan tiba.  Pemergian orang2 di sekeliling kita merupakan peringatan utuk kita agar siap sediakan diri kerana mati itu pasti dan datangnya tanpa disangka.

No comments: