Thursday, June 11, 2015

Almaty, Kazakhstan lagi - 21 Mei

Day 5 - Pagi hujan, cuaca sejuk sangat ... Suhu dalam 17C.  Kerja-kerja dah hampir selesai.  So tengaharinya kami ke 1 tempat ala-ala chowkit.  macam2 jualan.  Barahoka nama tempatnya.  Kalau nak jalan sepanjang bazar ni mmg sehari pun tak habis.  Besar tempatnya. 
Sini jual semua benda - barang dapur, hiasan, baju, buah-buahan, lukisan ... semua ada.
Member dah berkenan dgn alat muzik dombra.  Seperti yg kami tengok masa show hari tu.  Ala2 gitar tapi cuma ada 3 tali.

Bnyk jugalah RM yg terbang.  Balik shopping kami mkn kfc hihihihi kat Msia pun aku jarang masuk kfc.  Kat sini Nampak kfc terliur pulak.  Cuma setnya tak sama dengan Msia, ayam semata. tak ada kentang putar semua.  Then kami balik opis semula, settlekan apa yg patut.  Habis kerja jam 7. Malamnya aku dan member keluar berjalan2 menyusuri laluan pejalan kaki. Jauh jugalah, mau 3 km rasanya. 

Bandar Almaty sangat selamat.  Sama macam Beijing.  tak perlu risau kena ragut atau kena rompak.  Memang so far tak ada kes2 mcm tu.  Boleh nampak perempuan balik kerja mlm2, jalan berlenggang ja dgn handbag di tangan.   Kami singgah di 1 kedai makan, saja nak rasa makanan sana.  Tapi tekak tak berapa boleh telan, 1/2 saja makan.  Sangat kelakar masa nak beli makan.  Maklumlah ayam cakap ngan itik.  Sepatah haram org kedai tu tak tahu cakap English tapi mereka peramah, sangat membantu.  Nak minta kopi pun puas explain, dia asyik tunjuk teh saja ....

Tiba ada sorang customer, seorang pakcik yg boleh sikit English, dia tegur aku Tanya, Tanya dari mana? Aku cakap Msia. Dia jawab - oooo Malezia ...  Dia Tanya - Is it near Australia or Philippine?  Haaaaaa sian Msia, org tahu Msia tapi tak tahu kat mana?   Then aku dengar org kedai dok sebut Malezia  sesame mereka.  Mungkin nampak aku lain dari dia org.

Masa di Barahoka,  ada pekedai yg tanya member - are you from Thailand .... ada Tanya are you from Philippine ... ada yg tanya are you buddhish, haaaaa demo tangan macam org budha lagi.  Walau yg tanya muka ala2 Cina.  Kami cakap no .. no ... Muslim.  Rupanya dia pun Muslim juga. 

Barahoka ->



Alat muzik Dombra (seperti gitar)



KFC Almaty


Dinner .... ntah apa nama makanan ni, aku pun tak tahu.

No comments: