Sunday, September 27, 2009

Selamat Hari Raya

Pagi raya, gambar keluarga, malas nak komen sebab setiap kali raya gambar raya keluarga yg paling teruk ... boleh lah dari tak ada langsung.
Cucu2 nenek di pagi raya - Ayang, Anje, intan, Nisa, Cuna dan Haris.
Aku, Mak Ngah , Encik dan Mak Uda
Ni ler nasi jagung 5 kilo hidangan pagi raya, dalca dan ayam masak merah. Air tangan aku dan Encik .....
Raya ke-2, mengelakkan boring aku cadangkan pada anje goreng telur di luar. Suka sgt budak2 tu, habis 10 biji telur.

Malam raya - main bunga api, Pak Encik sponsor seperti tahun2 sebelumnya.

Ayang, Anje dan Wok di padang Polo, Pekan.
18 Sept 2009, lepas sembahyang jumaat kami balik kg, mana lagi kalau bukan Pasir Bosar. oklah aku tak kisah, bila dah umur mcm ni mana2 pun sama. Dah tak rasa ipar pun, rasa mcm family sendiri. Dah 16 thn kenal. berbuka di rumah ibu, encik dan mak uda join sekali.
Esoknya mantai, awal2 pagi dah bangun. 1 perkara yg aku suka mantai kat n.9, semua akan dibereskan awal. Pagi dah mula masak utk raya esok. Kalau raya kat rumah aku dulu, ptg baru nak start. Tu yg berlarutan sampai tengah mlm dok masak tak habis2. Cuma thn ni tak buat lemang, beli saja. tu pun tak habis. mak tam je yg buat ketupat.
Raya kami masak nasi jagung, ayam masak merah, dalca dan acar timun mmmmmm pas. Aku ngan encik yg bertungkus lumus. Jadi juga akhirnya. Aku tak jalan mana, dok layan org dtg rumah. Ramai pulak yg dtg agaknya sbb ada pak ngah dan encik. Tak seperti raya thn lepas, tengahari je, tinggal kami anak beranak. aku akan buat rumah tertutup.
Drama lagi raya thn ni, kali ni antara mak tam dan pak ngah. aku kat atas masa tu, ada tetamu dtg tp aku biarkan mak tam yg layan sebab aku dah penat. pas tu aku dengar suara kuat, ingatkan gelak rupanya mak tam menjerit2 sambil cakap benda yg aku pun tak paham lerrrr gaduh rupanya. patut aku nampak cam tak berapa ngam je 2-2 tu sejak semalam. ntah aku tak paham. mak tam mmg buruk sikit peelnya, bkn sikit, bnyk ler .... lubang dah pecah ler tu, rajin bawa mulut, suka nyerang2, suka buat cerita. ngan aku je yg dia tak berani. raya dia pi rumah ibu, drama minta2 maaf after what she did to ibu. If i were ibu, then she know lah how i will react. tapi ibu tak sampai hati ngan adik sendiri.
lepas mak tam gaduh ngan pak ngah, pak ndak masuk campur, dia mmg sengal. BAPA sengal. ada ke tanpa usul periksa dia call pak ngah dan maki hamun. then rupanya tengah mlm dia call izat sbb nyesal sgt dok hamun bapa org tu. issshhhh tak paham akuuuuu.
cumanya masa aku nampak mak tam menjerit2 arah pak ngah aku rasa nak bohhh penampar sedas, sebabnya aku anak bongsu dan seumur hidup aku sejak zaman aku budak aku tak pernah sekali pun tinggi suara ngan abg2 aku. ngan kakak aku pula, cuma zaman aku kecik saja selalu bergaduh. bila kakak smbg belajar kat itm, masa aku umur 12 thn, aku rasa sgt sunyi then kami jadi rapat until now. she is my sister and my best friend. kami boleh discuss apa saja cerita, luar dan dalam. hanya kami saja yg tahu. lepas gaduh pak ngah balik, mmg dia dok bersiap nak balik sbb mak ngah kerja esoknya. mak tam pun buat gila angkut kain baju terus balik. so tinggal kami tergedik2 kat rumah ngan mak uda. esoknya mak uda ke rumah mak dia, tinggal lah kami anak beranak. bak kata danial, sama je seperti thn2 yg lepas. Aku jumpa mak cu kat rumah ibu mlm raya. Biasa saja, malas nak ajak2 balik. sapa nak balik, baliklah .... dah berbulu atas bawah, paham2 lah sendiri. budak2 enjoy kat kg, siap dok masak2 telur guna tunku kat luar, saja aku nak elakkan dia org boring. tp dia org agak terkejut dan tak suka ngan insiden gaduh tu. Abah dan pak cu dah ok.
2nd raya mak cik cum dtg rumah, 3rd raya mak tih sapi datang dan yg seronoknya aku jumpa along, sepupu abah yg dah lama tak jumpa. dulu masa along masuk maktab, aku yg dok teman dia register, cuti2 dia dtg rumah so aku agak rapat ngan dia sampailah dia kawin. mak cik pun dah meninggal masa tu, so kami terputus. Anak dia pun dah 6 thn. Apak, adik along dah jadi askar, unit risik lagi, tu diaaaa dah besar panjang. istimewanya dia sbb boleh berbahasa cina dan india. ya lah depa dok estet dan sekolah cina. ckp cina dan tamil ni cam ckp melayu saja.
ptg raya ke 3 kami ke Pekan rumah Abg nan. 2 mlm kat sana. ita pun ada. anak2 kucing dan kura2 kami bawa sekali balik kg. jenuh jugalah nak mengasuh baby2 yg ramai tu. irfan sgt berminat ngan kura2, so aku bagi saja since ayang pun dah tak kuasa nak jaga sejak jadi mak kucing. kat rumah abg nan pun bnyk kucing, kalau tak mau aku tinggal 1/2. mak tam berminat nak 1, sib baik dia blah awal, kalau tak kesian ler baby aku yg sekor tu.
kami balik kl hari khamis, mlm baru sampai. Jumaat malam pak ngah, encik dan uda sekeluarga datang beraya. aku masak spagetti, ayam sambal, kerabu perut, ikan patin dr pahang mak ngah yg masak asam tempoyak sedap hingga menjilat jari.
sabtu pulak, anak2 buah aku datang. omar dan keluarga, suhaimi, bang cik, ipin, along, abg, k.nor, paan, ju dan 2 anak sakinah dtg. penat jugalah, yalah sejak semalam kerja masak dan ngemas saja. kain baju tak settle2 lagi. tapak kaki pun dah sakit niiiii.
Ahad ibu sekeluarga datang, aku cuma buat mee goreng dan puding roti saja. Tengahari pun aku masak ayam sambal saja, pas tu zzzzzzz. Bang cik dah balik awal ke rumah aweknya sebelum masuk kem. Ipin ke KL jumpa kawan.
Abg Jai dah keluar dari wad hari raya pertama, alhamdullilah.
apa pun oklah raya tahun ni. rasa cam nak smbg cuti jeeeeeeeeeeeeeeee

No comments: