Wednesday, July 29, 2015

Ikan Baung ... Bukan Sebarang Ikan

Kenal ke Ikan Baung ????
Ni haaa baung tapi yg kami beli saiznya panjang siku ke hujung jari aku. Besar ...

Aku kenal ikan baung bila dah jadi orang negeri 9.  Dulu masa kat kg aku, tak pernah jumpa ikan ni.
Baung ni paling sedap masak lemak cili api ... mmm mabelessss.

Masa balik kg, abah beli 12 ekor baung untuk juadah kami berbuka di kampung.  Biasanya kami akan beli ikan air tawar di Labu, sebab ikan air tawar di sini di ternak di sungai bukit.  Kalau nak cari baung, talapia yg best boleh ke gerai depan Sekolah Rendah Labu.  Gerainya sebelah gerai jual makanan.  Ikannya fresh dan tak berbau bila dimasak.

Ok berbalik pada baung yg kami bawa balik ke kg.  Akulah yg menyiangnya. Pertama kali siang baung.  Selama ni tau makan ja.  Mesti kena sgt hati2 sebab durinya tajam, insangnya pun tajam.  Pokoknya hanya org yg tabah saja yg boleh siang baung.  Tapi malang tetap tak berbau.  Celah kuku ibu jari tangan kanan aku tercucuk insang baung yg tajam tu.  Sakitnya tak terperi.  Aku sangkakan setakat tu saja sakitnya, rupanya sampai ke hari raya sakit masih terasa, tapi aku boleh tahan lagi. Sedikit bengkak.  Masuk hari ke 4 (raya ke 2), aku perasan ada mcm nanah celah kuku.  Mlmnya atas ibu jari dah mula putih. Tak sure dalamnya nanah @ air bisa.  Esoknya masa aku ke Pahang, jari dah start berdenyut, bengkak tak boleh dibengkokkan.
Hari ke 5, masa kami di Berserah, mula denyutan yg kuat. Bkn saja ibu jari bengkak tapi jari sebelahnya pun dah start sakit.  Haaaa masa tu baru cari klinik.

Kena injection dan ubat2. Kena makan ubat tahan sakit juga.  Membebel juga lah doktor tu, kenapa aku tunggu sampai bernanah dan sakit macam tu. 

Nak masak pun aku minta tolong Haziq yg potong2, siang2 bahan.  Aku masak ja. Sebab jari yg dicucuk baung tu sakit bila disentuh.  Member soh aku sapu minyak kayu putih yg katanya baik untuk luka, kena panas @ kena benda berbisa.  Lepas guna alhamdullilah bahagian kulit mula mengering, lepas 2 hari, kulit yg mengering dah mula terkopek/terkoyak.  So dapat kulit baru hihihihi ... Aku dah jadi fobia dengan benda2 berduri (ikan, udang,pokok berduri) dan memang aku taubat tak akan siang baung lagi !!!

Ubat terkena cucuk baung dan ubat alergik (balik kg manja pulak kulit)

Tercucuk hanya di celah jari saja tapi ni lah akibatnya.  (kulit dah kering, tunggu nak terkopek ja)

No comments: