Friday, November 17, 2017

Kenapa Bayar Lebih Untuk Jenama ...

Kenapa perlu bayar lebih untuk kereta yang sama saja selesanya ... buatan Malaysia vs import.
Tiba2 hari ni rasa nak cakap pasal kereta walaupun aku cuma bawa lesen kereta tapi tak bawa kereta 😁.

Dulu kami guna Avanza 1.5, si hitam manis.  Dah masuk 8 thn.  Bila dah berumur, kos rawatan pun tinggi.  Masuk wad kena rm400, rm500 dan pernah cecah rm2500.  So aku pun survey2 kereta baru.  Apa yg paling penting, dalam keadaan ekonomi rakyat Msia yang parah ni, kos bulanan mesti kurang dari yang aku bayar sekarang, kereta yang selesa, cukup untuk keluarga kami 6 org.

Mula2 aku berangan Honda BRV, tapi sebenarnya saiznya kecik tak padan dengan harga.  Nak ambik HRV 😆 , tobat aku tak mampu, mampu tengok ja. Nak ambik avanza lagi, mmmm harganya makin tinggi dan sungguh aku cakap, walaupun dah guna 8 thn, aku x berapa suka avanza.  Dia tinggi kekadang rasa x stabil, ruangnya kecik.  Masa baru beli mungkin muat utk kami sebab anak2 kecil lagi tapi la ni semua dah makin melebar.  Dah tak berapa muat.  Last2 aku jatuh cinta dengan Exora, so aku google dan google dan google, ada pro and con.  Seronok baca review pasal kereta.  Banyak juga website yang cerita perbandingan kereta-kereta antara Proton dan lain2 jenama hebat. Sikit sebanyak memang mempengaruhi keputusan yang nak dibuat. Ada kereta mahal mcm HRV pun ada problem juga.

Dengan budget yang terhad, aku perlu let go so hitam manisku.  Dalam masa sama aku tak nak keluarkan sesen pun tambahan untuk kereta baru, nak bayaran bulanan yang lebih rendah, nak kereta selesa untuk kami sekeluarga.  So kami tuju Proton Presint 15, Putrajaya.  Alhamdullilah di Proton Presint 15, all in 1.  Aku cuma pilih apa kereta aku nak dan permulaan bayar duit booking RM300.  Dia org carikan company used car untuk aku tolak Avanza dan bank yang paling rendah interest.  Loan approve (RHB Bank). Aku tunggu ja kat opis, taukey used car, org proton dan org bank datang. Aku tau sign dokumen saja. Cukup masa Exora Merahku sampai, aku bawa avanza ke Proton Presint 15, tukar saja.  Avanza tahun 2009 dijual dgn harga RM20k.  Dengan 20k tu company used car uruskan untuk selesaikan baki hutang, bayar downpayment Exora + insuran, masih ada duit poket untuk aku yang di transfer ke akaun aku pada hari yang sama.

Exora pun banyak versionnya, nak yang standard @ premium.  Ikutla aksesori macam mana yang nak.  Untuk kami, standard edition dah cukup.  So bulanan aku bayar RM600++, compare to Avanza dulu aku bayar RM700++. Ayang, anje dan Haziq di belakang pun selesa, kalau dulu, memang berhimpit, gaduh ja dlm kereta.

Aku tinjau2 lain2 produk Proton, Persona, Preve, Iriz .... memang hebat sebenarnya.  Tak perlu sebenarnya kereta import yang hebat pada nama  tapi sebenarnya Proton sama saja selesanya dan lebih murah.  Kenapa Perlu Bayar Lebih. Khas untuk orang Putrajaya dan sekitarnya, jangan malu jangan segan, boleh tinjau2 ke show room Proton di Presint 15.  Nak senang call ja ... 012 4261112.

Selamat datang si Merah Delima ...





No comments: