Wednesday, November 19, 2014

Cameron Highland ...aku datang lagi ...

Setelah beberapa tahun tidak ke Cameron Highland, kini aku kembali hehehehehe macam poyo ja ayat.  Bila kursus buat kat kat sana dan aku ditawarkan, aku terus accept sebab aku dah lama tak ke tempat tinggi.
Yg ni mmg best ....


26 Oktober kami serombongan ke sana.  Untung cuaca hujan, sejuk lah Cameron, kalau cuaca biasa, jangan harap nak rasa sejuk.  Dulu beberapa tahun masa ke sana aku dah tengok betapa teruknya bukit bukau di tarah.  Kali ni .... masyaallah ... speechless ...  Aku tak pasti apa pejabat tanah sana buat, apa kerajaan negeri buat ... semuanya buta @ kenyang dengan rasuah!  Cameron dah parah, mmg dah parah ... tak hairanlah berlaku banjir lumpur kali ke 2.

Bukit2 sayup mata memandang dah jadi tapak tanam sayur.  Tanah persendirian ??? Siapa yg punya tanah persendirian di bukit2 hujung tu.  Bukit2 di tarah, cerun2 ditambak.  Lepas tambak nak buat apa? bangunan? Kalau sesaja nak berjalan2 ke Cameron mmmm memang tidaklah ... tak ada yg istimewa, selain permandangan yg sakit mata dan mat bangla dan minah indon di sana.

Cerun di depan Kea Farm ditambah dari tanah2 yang ditarah












Tempat yg dulunya best seperti Mardi Cameron Highland, dah seperti hidup segan mati tak mau.  Tak ada lg pokok2 apple yg segar dan berbuah, yg ada pokok2 kering tunggu masa nak mati.  Tak ada lg berjenis2 orkid yg cantik dan segar, yg ada beberapa pasu yg dah hampir kering. Yg cantik pun cuma rimbunan pokok kekwa dan tomato.  Yg lain ... buang masa saja.

Sungai Palas tempat menikmati teh boh masih cantik.  Jalannya pun dah lebar sikit.  Yg tu sajalah yg menarik rasanya. 

Bila lagi nak ke cameron ... ntah la, tak ada rasa nak ke sana lagi buat masa sekarang ....

No comments: