Wednesday, August 6, 2014

Beraya Di Langkawi ....

Raya ke 3 :-
 
Alang-alang dah balik Kedah dan memikirkan inilah masanya kami sekeluarga berkumpul, aku plan ke Langkawi.  So raya ke 3 - 5 kami melancong ke Langkawi hihihihihih melancong lah sangat.
 
Naik feri di Jetty Kuala Perlis, sampai Langkawi terus ambik kereta sewa sebab aku dah book siap2 dari sorang kenalan kat sana.  Terus ke Sandy Beach Resort di Pantai Cenang ....  1 bilik dengan 2 katil besar + extra mattress = rm200 per night, oklah.  Sumbat semua dalam 1 bilik, untuk tidur je pun.  Pantai Cenang dah tak macam dulu ... penuh sesak dengan kedai dan orang ....
 
mmmm ada kenangan sebenarnya di sini yang tak mungkin dilupakan.  Apa pun biarlah ianya disimpan kemas  dalam hati dan ingatan .....
 
ok ... aku dah plan apa nak dibuat disini dlm 3 hari.  Lepas check in, kami ke Gunung Mat Cincang, untuk naik skycab (cable car), tapi sebab orang yg sangat ramai, kami tengok 6D dulu, then baru ke puncak gunung dengan skycab.  Lepak di atas sampai matahari hampir terbenam dan pekerja-pekerja kat situ mengarahkan semua pengunjung turun hehehehehe sebab dah nak malam.  Dinner kami makan kat Pantai Cenang.  Memang mahal .... mulanya kami makan kat kedai Thai Restaurant, Nampak pekerja pun orang Thai.  mesti sedap punya ... rupanya ..... hampeh.  Aku memang thai food lovers tapi yg dihidang alamakkkkkk mmg jauh dari Negara thai.  mmg aku makan tak habis, sebelum bayar aku ceramah kau-kau dulu kat tokey kedai tu.  6 org makan harganya rm156 dan makanan tak sedap.   Then kami merayau sekitar kedai2 area sepanjang Pantai Cenang.  Perut memang lapar lagi , so makan lagi kat Telaga Seafood.  Harganya mahal juga tapi masakannya sedap.  Aku, abah dan 2 anak dara je makan, harga dalam rm70.  Yang 2 teruna dah merayap ntah ke mana.  
 
Hari ke 2 -
Aku ambik pakej ke mangrove.  Pakej2 boleh dibeli di mana2 travel agent yg mmg banyak kat Langkawi.  Pakej ni harganya rm300.  Naik 1 bot (tak kongsi ngan org lain).  Menyusuri paya bakau, singgah tempat monyet2 yg banyak (jgn lupa bawa makanan/buah), then singgah kawasan bagi helang makan.  Singgah di gua kelawar,  masuk dalam gua berjalan kaki sambil menikmatan keindahan gua.  Then menyusuri sungai terus melalui gua buaya dengan bot (crocodile cave), then terus ke KLIM.  Boleh nampak Thailand.  Melalui laut terbuka, terus ke tempat ternakan ikan yang besar2.  Ada juga restoren tapi org terlalu ramai. Pas tu singgah Tanjung Rhu, budak2 nak mandi laut.
Makan pun kat situ juga, kedainya tak banyak pilihan tapi boleh lah ......
 
Balik bilik, lepak2 kejap then ke pekan Kuah.  Matlamat aku cuma 1, nak makan masakan Thai kat Restoren Wan Thai.  Sesapa yg ke Langkawi wajib makan kat sini.  Masakan thainya memang 1st class.  Dah 2 kali aku makan kat sini.  Tapi malangnya kedainya tutup sebab hari raya .... aaarrgggggg punah harapan. Then ke HIG beli coklat, penuh trolley dengan coklat.  Mlm makan kat pekan Kuah.   Balik dr pekan Kuah, sempat merayau lagi kat kedai2 di Pantai Cenang dan sempat mengurut (kat situ banyak tempat mengurut).  So aku last customer ... jenuh budak2 ni tunggu sampai kul 12 lebih.
 
Hari ke 3 -
Check out dan singgah di Waterworld ..... tengok ikan lagi .... then terus ke jetty.  Sebelum naik ferry singgah lg 1 outlet HIG (haji Ismail group) kat jetty, kali ni baru jumpa periuk idaman hati ....  ferry jam 4 pm.  Laut bergelora sebab hujan ... akhirnya sampai rumah kakak jam 8.40 mlm .... penatnya .... tapi masih tak boleh rehat sebab kakak buat makan2 raya untuk jiran2 dan kawan2 anaknya.  So letak je beg, aku dah bz menghidang makanan pulak .... tidur jam 2.30 pagi .... aaaaaaa pengsan!
  
 
 
Jetty Langkawi
Top Station- Skycab


Mangrove
Top Station - skycab
KLIM
Mangrove - Gua Kelawar
Tanjung Rhu
Top Station - skycab


Mangrove - island hopping





Mangrove


Mangrove - Tempat ternakan ikan


Waterworld
Mangrove
Skycab


Mangrove
Waterworld

Gua Kelawar
Top station - Skycab
Skycab
Top station - skycab


Mangrove
Mangrove - crocodile cave


Mangrove
Tanjung Rhu
Dalam Feri


Mangrove
Skycab - Q panjanggggg
Skycab











No comments: