Friday, September 7, 2012

Anje dan UPSR

6 Sep 2012, aku ke sekolah anje utk majlis restu ilmu.  Dimulakan dgn solat magrib, solat hajat, bacaan yasin, solat isyak dan ceramah motivasi.
oleh sebab aku 'cuti', maka aku duduk di belakang utk jadi pemerhati saja. 
Yg tak syoknya adengan air mata, dah paham sgt tektik penceramah motivasi ni.  boh la gambaq2, video2 sedih, mana org tak nangis.  tp aku tak nangis pun sbb sibuk melayan whatsapp ngan si Yan pasal resepi hehehehehe. 
bila ustaz tu soh mak bapa letak tangan atas kepala anak dan baca fatihah, aku bisik kat anje, sebab tu mama dulu akan baca fatihah dan hembus pada ubun anak2 mama. masa korang kecik2 dan dia ingat.  cuma dah besar tak sempat nak hembus, korang bnyk agenda sendiri, tak ikut belakang mama lagi.
Apa pun aku sentiasa doakan yg terbaik utk anak2 aku.  Alhamdullilah haziq dah dpt sambg belajar, dah nampak matang sikit wpun sesekali mulut mak dia ni pokpek lg. Danial pulak dgn cita2nya nak jadi ahli politik hehehehe sabar je lah.  oleh itu sgt suka main politik ngan cikgu2, surat sekolah sampai lg sbb lbh 15 kali lewat.  nak salah dia sorang pun tak juga, aku pun kdg x gesa dia cepat, kul 6.45 baru kejut dia.  Tapi kalau kesalahan lewat dendanya gantung sekolah, aku mmg tak setuju.  aku tanya cikgu disiplin masa call dia td, danial pernah ponteng tak, dia jawab tak.  Danial lewat sampai habis 1 waktu belajar ke, dia jawab tak .... aku sengeh sajalah, dlm hati lu fikirlah sendiri cikgu berbaloi ke budak ponteng nak kena gantung sekolah, apa punya undang2.  But anyway, cikgu tetap cikgu, malas nak panjang cerita.  aku cakap sorry dan akan monitor dia, cikgu pun say thank you, so do i .... dah habis.  balik karang YB Danial ni mmg nak kena ceramah ngan aku.

Berbalik pada ceramah motivasi semalam, terfikir gak aku, macamlah dapat 5 A tu boleh jadi doktor tahun depan mmmmmm, aku tak mendesak anje tapi aku selalu bercakap, motivate dia cara aku, tak nak dia stress.  Apa pun aku sentiasa doakan dia berjaya mengharungi 11 -13 September ini.

No comments: