Monday, January 30, 2012

Perjalanan Ke Selatan Tanahair

Dah 41 tahun hidup, antara bandar yg aku lom pernah jejak adalah JB.
27 Jan 2012, kami buat rombongan ke Permas Jaya. Family aku, family abg ngah, family encik, family uda, maktih dan 3 anaknya serta wan busu. So dari awal kerja2 booking hotel aku yg buat. yalah takat nak bermalam, budget hotel mencukupi. So member di opis JB cadangkan Lavender Inn. Mula aku book 6 bilik sebab family mak tih tak confirm pergi. Akhirnya jadi 8 bilik semua. Biliknya sangat2 selesa.



Bertolah dr Kl dlm kul 10.30, thari singgah Muar, katanya best mee bandung muar. aku pun siap makan ubat alergik, maklumlah mee bandung bnyk udang kering. So makin order mee bandung dan soto. mmmm indah kabar dr rupalah. danial cakap kedai tu masuk rancangan Warung Kita. mmg bnyk gambar2 org terkenal yg singgah tapi rasanya tak menepati citarasa aku lah, senang cakap biasa saja. Sotonya hehehe Anje cakap, mama buat lagi sedap. nak ke water front tengahari terik pulak. After lunch terus ke JB.


(kedai ni, melayu buat makanan, cina buat air .... aku niiii sebenarnya tak berapa gemar cina wat air ni tapi minum ja lah. belakang budak2 ni gambar pelanggan mee bandung kedai ni termasuklah Chef Wan)

Sampai dlm 2 lebih, lepas solat kami lepak kat Jusco yg sebelah je ngan hotel tu. Magrib baru rombongan encik, abg ngah dan uda sampai. Kul 9 kami gi makan kat ,,,, lupa pulak nama tempat makan ni. tapi tempat makan seafood. bnyk gerai, semua tepi laut mengadap singapore. Selera besar masing2, 4 ekor jenahak besar masak pedas, sotong grg tepung, udang butter, kepah pedas, kerang bakar, kangkung, kerabu mangga, tomyam. air order 2 jug sirap dan 2 jug air suam. ada pulak jelli kelapa. makan untuk 24 org kanak2 + remaja dan dewasa.

Berapa $$$ semuanya, hahahaha ni yg sejarah betui, tak pernah aku makan hidangan yg harganya RM925 semuanya. Duit tabung ada RM200 lebih je lagi, lepas aku tolak hotel. So bakinya semua kena hulur lg rm200 sorang .... fuyoooo. terkedu semua hahahaha .....


(anje dan ayang berlatarbelakangkan Lavender Inn)

(hidangan berharga RM925 - tu pun dah discount rm50 sebab tokeynya org pokok sena, kedah hahahahahaha)


Lepas makan, kami merayau ke Danga Bay pulak, terbang lagi $$$$ bnyk betui mainan budak2 haiyakkkkk. Apa pun budak2 enjoy.




(Danga Bay)

28 Jan 2012 - lepas subuh, zzzz balik. kul 10 lebih baru bangun, malas nak breakfast. Check out jam 12 terus ke Dewan Permas Jaya. Kenduri kawin. aku pun sebenarnya bukan sure sgt hubungkait tuan rumah kenduri tu ngan family abahnya. Ikut sajalah. Ada jugalah yg aku kenai beberapa org.



(makan kenyang2, nak jalan jauh pas niiii)




Kul 2 lebih bertolak balik, singgah Johor premium outlet. mmmm bukan level aku lah, kalau handbag pun harga rm500. Tapi abah dpt juga pourchbag rm40 dan danial yg rajin tolong di kedai dpt jugalah adidas bodyfit rm70. after that terus balik KL.




(depan dan dlm johor premium outlet)



Dah lama tak berjalan jauh2 cam ni, rasa dah sampai ke kedah pulak. aku ni biasalah, masuk keta lelap terus. tapi 10 kali jaga tak sampai2.


Menarik jugalah pertama kali berada di hujung selatan semenanjung malaysia.

No comments: