Friday, January 30, 2009

My Pets

Bobby dah besar sikit

Miki yg comel


Miki dan Bobby, memang kelakar 2 ekor ni



Miki masa kecik




Abu yang macho dan penuh kejantanan





Atan dan Abu masa kecil

Dulu masa kat Tmn Dato' Senu, memang banyak juga kucing aku. Siap ada rumah kucing lg tapi buat sendiri ler. Bila dah mati si hitam dan anak2nya, aku tak bela lg kucing sampailah pindah ke Bdr Sri Permaisuri tapi rasa hati mmg teringin nak bela cuma keadaan rumah tak mengizinkan. Akhirnya sampailah aku jumpa Atan merayau2 kat bawah, sian pulak tengok kucing comel ni tak bertuan. Masa tu Atan dah besar sikit, dalam 6 bulan, So aku bela dia.
Tak lama lepas tu aku jumpa Abu. Abu kecik lg, maybe 2 bulan masa tu. Aku jumpa dia mengiaw2 kat tkt 11. Cam kebulur saja, so aku bawa dia balik dan dia sgt kamceng ngan Atan.
Sampai masanya Atan berdikari, dia lebih bnyk kat bawah dari kat rumah. Abu pulak membesar jadi jantan sebenar hehehehehe dia pun dah mula banyak masa ngan makwe kat bawah. Tapi Atan dah tak de, aku tak tau dia ke mana. Hilang gitu saja. Abu pulak dikenali sebagai kucing paling pandai kat Lestari hehehehehe sebab dia pandai naik lif, tau je dah sampai ke belum. Kelakarlah Abu ni, Abg Jai panggil dia Garfield, sebab cerdik cam Garfield.
Boring pulak rasanya bila Abu dah besar, tahun lepas masa balik kg Gemas, aku ambik anak kucing makcu. mulanya aku nak yg color oren sebab nampak sihat sikit tp Ayang tak nak sebab yg oren tu garang. Ayang nak yg putih, aku ambiklah juga walaupun tak berapa berkenan sebab meleweh saja cam tak cukup makan. Tapi akhirnya yg nilah yg aku paling sayang, Miki. Kesian Miki, sebab Abu tak kawan dgn dia, bergaduh lg adalah. Raya lepas aku rasa kesian sgt kat Miki sebab aku tinggalkan dia utk balik kg. Mati kutu dia, dok rumah sorang2. Sian sungguh. Akhirnya aku ambik pulak Bobby dari rumah Abg. Bobby masih menyusu, sebab tu sampai lah ni dia asyik nyot2 je tetek Miki walaupun bukannya ada susu pun. Miki kan jantan.
Miki dah kurang aktif, dah besar lah katakan. Bobby yg lasak. Miki pula sangat2 manja sebab dia membesar dengan kami saja. Tak pernah keluar rumah, keluar pun depan rumah tu ja pastu lari masuk balik. Dia sentiasa respond bila aku bercakap dgnnya.
Dan akhirnya, Jerry, ikan laga kesayangan aku. Kalau dipanggil2 dia akan naik ke muka air, tunggu nak makan. Jerry dah besar dari masa aku beli. Dah berat agaknya ekor dia, so dia bnyk duduk kat batu.

Inilah antara makhluk2 Allah yang menceriakan hidup aku.

No comments: