Wednesday, May 24, 2017

Kalau Belum Ajal - Sinchan Jatuh

Semenjak berumah di tingkat 6 ni, 3 kali kucing aku jatuh.  Bermula dengan Kak Yong Luna, yang melompat ke tingkap tapi terlajak ke bawah, betul2 depan mata aku. Alhamdulillah masih hidup dan sihat sebab dia jatuh atas bumbung pejalan kaki. 2 hari jln hencut2, tak ada apa2 luka langsung.

Kedua Shiro, bermula dengan bergaduh dgn Eton, berlari ke bilik air, panjat tingkap, bergumpal, tingkap terbuka dan dia jatuh.  Shiro mati. Mungkin sebab dia jatuh di lantai bawah.

Dan terbaru 11 Mei 2017, Sinchan pula jatuh.  Aku memang pastikan tingkap hanya dibuka sedikit saja, so bila kucing panjat, dia org tak akan terlajak.  Tapi hari tu mungkin lepas abah merokok di tingkap, abah lupa nak tutup sedikit.  Mlm tu jiran buat kenduri, balik dari kenduri aku kemas baju sebab esoknya aku nak balik Kedah. Jam 12.30 mlm aku baru perasan Sinchan tak ada.  Puas kami cari 1 rmh, kelibat pun x nampak.  Selalu tempat Sincahan di dapur, ruang tamu @ bilik aku.   Memang dah rasa berdebar.  Aku dah agak dia jatuh.  Cepat2 aku turun bawah, aku jumpa Sinchan di bawah kereta.  Nampak hidung dan mulut berdarah. Terpaksa menarik dia keluar sbb dia macam susah nak jalan.  Sedih bayangkan mcm mana dia mengesot masuk bawah kereta.


50-50, itu yang boleh aku katakan.  Dah meleleh air mata aku.  Darah dihidung Sinchan dah kering, mungkin dia jatuh waktu magrib lagi.  Mulut berdarah, mata separuh putih.  Tak boleh berdiri. Terbaring saja.  Malah dia kencing di tempat aku baringkan dia.  Aku lap perlahan2 darah di mulut dan hidung, dia berbunyi2 tapi perlahan, sakit agaknya. Aku bersihkan kotoran dan kencing.  Aku guna pincagari untuk suapkan dia air, sedikit2 dan perlahan.  Then aku teringat TF (transfer factor-4life).  Aku pernah bg Sinchan  TF masa dia kecil dulu.  Aku buka kapsul TF, bancuh dgn sedikit air dan suapkan ke mulutnya.  Hanya tawakal saja, moga usaha aku berhasil.

Memang risau kerana klinik haiwan buka jam 11am, aku pula perlu keluar utk balik kg jam 11 juga.  Tambah memburukkan keadaan, kereta kat workshop.  Memang betul2 mengharapkan bantuan Allah untuk kembalikan Sinchanku seperti biasa.

Esoknya aku nampak Sinchan dah beralih tempat. Duduk senyap saja, Diangkat tapi x boleh berdiri. Aku yakin dia akan sembuh. Aku bagi lagi TF 2kali sblm aku blk kg.  memang tak boleh tangguh balik sbb aku naik flight (kereta last minit problem pulak).  Sangat bernasib baik sebab aku balik berdua saja.  Anak2 tak ikut sebab program sekolah, Haziq pulak tak dpt cuti.  Pada anak2 aku pesan apa yg perlu dibuat.
Sepanjang 2 hari aku di Kedah, Anje bg Sinchan TF lagi, 4x guna pincagari juga.  Oh ya  aku juga suapkan Sinchan madu kelulut, mengharap dia ada tenaga untuk bergerak.
Hari ke 3 aku dikg, Anje bagi tau yg kucing gebuku dah boleh berjalan tapi perlahan, dah mau makan sikit.  Ya Allah, syukur sangat. Rasa lega.
Sinchan pada hari ke 4 selepas jatuh
Transfer Factor - 4Life

Perlahan2 Sinchan pulih seperti sedia kala, mula berjalan jauh sikit, kaki makin tegap dan selepas 10 hari Sinchan dah boleh berlari.  Alhamdulillah.  Mujur juga aku masih ada stok TF di rumah.  TF ni memang agak mahal tapi merupakan suppliment yg sangat baik.  Aku makan pun jarang2 sebab harganya .... RM170.  Orang mcm aku ni, harga tu mmg mahal.  Itu pun beli dgn kawan yg jd dealer TF, kalau harga biasa RM220 (60biji). 


1 comment:

Nadia Abdullah said...

memula tgk pic sinchan tu igt dia dah xde...bila scroll tgk alhamdulillah sihat. miracle nya.
apa kabar sinchan skrg?