Sunday, June 3, 2012

Cameron Highland








30 dan 31 Mei, kami sekeluarga ke Cameron Highland. aku dah plan awal supaya masa terisi sepenuhnya.
aku book muslim apartment yg boleh masak, rm250 oklah, kat tanah rata.

so kami keluar rumah jam 9, breakfadt kat Tangling.  Hujan lebat mula turun, dlm hati aku berdoa supaya di Camron tak hujan.  Sepanjang perjalanan mmg hujan lebat sampailah ke Rawang. lepas tu dah tak hujan. alhamdullilah.
Of course singgah di Lata Iskandar, ayang dan anje tak lepas peluang mandi air terjun yg sejuk.  Aku cecah kaki kat air sajalah, sejuuukkkkk.
Singgah lagi kat Bharat tea, ambil gambar saja then terus ka Tanah Rata. lepas zohor, kami makan kat area kedai majlis perbandaran. 6 org makan tengahari kosnya rm50 mmm cekik darah ke apa. then kami ke Mardi dan healthy strawberry farm.  aku sampai kembang tengkuk tengok strawberry, budak2 ni pulak suka sgt ngan strawberry chocolate.  then kami terus ke pasar malam Brinchang, beli barang2 utk anak2 dara ni, semuanya gambar / bentuk strawberry.
then kami balik semula ke apartment, lapas magrib baik dinner kat marry brown, pas tu lepak kat taman, nak balik awal lg.  best juga dok sejuk2 tu.  malam sejuk tapi siang dah tak sejuk mcm dulu lg.

pagi esok, aku buat nasi lemak utk breakfast, around 11 kami keluar @ checkout.  kami ke time tunnel, mmg nostalgia betul semua barang disini.  budak2 pun tak boleh imagine cam mana aku dulu guna dapur minyak tanah, batu giling etc ... paling best adalah tv yg dalam kotak dan of course mainan piano merah, teringat masa mak beli dulu, aku umur 6 @ 7 thn masa tu, seronok sgt dpt piano tu ... dan oh ya beg sekolah kotak, cuma masa aku dulu begnya moden sikit.

aku cuma beli sayur 1 bungkus dan ubi keledek, jgn tak beli ja dan nasib baik aku tak minat bunga, so tak de lah aku beli bunga.  aku cuma minat tengok bunga saja, nak tanam aku tak minat.  hajat asal nak ke sungai palas tapi terlepas jalan masuk, dah sampai tringkap. anje muncung sedepa bila tak jadi ke sg palas ladang teh boh.  so abah decide patah balik.
Akhirnya kami sampai juga ke ladang teh boh sg palas.  aku rasa ni lah temoat paling best kat cameron,  udaranya sgt segar dan nyaman tapi jalan nak masuk mmm hanya pemandu yg pro saja yg boleh masuk laluan sempit ni.  Kami lepak2, pekena tek asli sg palas, daun yg belum diproses, hanya dihancur sikit dikeringkan saja. sedap rasanya, mmg lain. aku order pizza dan semestinya scones, sedapnya, kena cari resepi scones ni.   tapi scones Bharat Tea lg sedap rasanya.  apa pun minum2 ringan saja dah rm55.

then balik kami ikut Tapah juga, tak jadi ikut Simpang Pulai.  Masa balik singgah lagi Lata Iskandar, budak2 mandi lagi ... kul 5 pm baru bergerak turun ke Kl.  dlm perjalanan hujan punyalah lebat, teramat lebat.  tapi alhamdullilah sepanjang 2 hari di cameron cuaca baik dan kami enjoy .....

No comments: